tirsdag 20. september 2016

Schizoaffektiv lidelse.

Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om en (av mine mange) diagnose jeg har. Schizoaffektiv lidelse heter den.

Det er en psykoselidelse, og det er mange som viker unna med en gang de hører noe med "schizo" i seg. De tenker det verste, fordi de har hørt skremselsepisoder hvor folk med schizofreni er "klin gærne". Jada, jeg har hørt det.

Schizoaffektiv lidelse en en psykoselidelse som legene betrakter som "alvorlig".
Det er en lidelse hvor både schizofreni og bipolar lidelse symptomene er blandet. Da har man altså bipolar med periodevise stemningsendringer, og schizofreni med uvanlige vrangforestillinger osv.

Noen av symptomene kan være oppstemthet og gi et manisk preg, samtidig som personen er hørselshallusinert, i form av kommenterende stemmer, slik det sees ved schizofreni. Noen kan også i perioder være svært urolige og forvirrede, ha vrangforestillinger (paranoide symptomer) uten schizofrent preg, og vise bevegelsesforstyrrelser.

Tilstanden svinger relativt raskt. Før symptomene blir tydelige, synes personene å være rimelig friske, slik man ofte ser ved bipolar lidelse.

Schizoaffektiv lidelse rammer vanligvis kognisjon og følelse. Hørselshallusinasjoner, paranoide bisarre vrangforestillinger, eller forstyrrelser i tale og tanke, med betydelige sosiale og arbeidsrelaterte vanskeligheter er typisk.

Mennesker med schizoaffektiv lidelse er trolig utsatt for komorbide tilstander, inkludert angstlidelser og rusmisbruk. Sosiale problemer som arbeidsledighet over lengre tid er vanlig.

Det er et kortfattet innlegg om diagnosen Schizoaffektiv lidelse.

Er det noe du lurer på? Spør meg da vel? :) Jeg biter ikke.

2 kommentarer:

  1. Dette er interessant, synes jeg. Har nettopp lest boka "I morgen var jeg alltid en løve" og lærte masse. Har du lest den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har jeg lest ja, men det er noen år siden, så jeg husker nesten ikke hvordan den var :)

      Slett